mandag 27. oktober 2008

DØD over Opilius

Opilius er det latinske navnet for Vevkjerring, eller Langbein som det ofte blir kalt. Vevkjerringer har bare ett ovalt kroppssegment, noe som skiller dem fra edderkopper som har to tydelig adskilte segmenter. Men vevkjerringer har faktisk også to kroppssegmenter, men disse er svært sammenvokste så det ser ut som om kroppen er ett segment. Det er cephalothorax (hode-bryst stykke) og en abdomen (bakkropp). Abdomen har i alt ti tett sammenvokste ledd.
Beina er svært lange i forhold til kroppen. Det andre beinparet er ekstra lange og fungerer som følere eller antenner.
Vevkjerringer har to øyne midt foran på hodet, som kan se til hver side av kroppen. Under og foran øynene er det et par kraftige kjever, med en tann på hver. Disse kraftige kjevene kommer godt med når de skal spise byttet sitt.

Vi kan spørre oss selv: Hvorfor eksisterer dette dyret? Jeg vil si at vi har en stor jobb å gjøre. "Vevkjerringer er utrydningstruet"! Se det for dere. En gledens dag. Et liv med latter og behageligheter.

Her er et dikt over min Opilius-opplevelse forleden natt. La dere bli berørt.

Jeg ligger i min seng,
synger på et Mulan-refreng.
Aner fred og ingen fare.
Ler av Mushu Den Rare.
Med ett jeg setter i et skrik.
Frykter jeg snart er et lik.
En langbein min munn har møtt.
Min tanke med ett ser rødt!
Hånden min fyker mot dets lange ben.
Det gjelder å ikke være for sen!

Den kastes på bakken,
kjenner frykt nedover nakken.
Vi møtes igjen.
Den får ingen klem.
Håper ingen svelges om natten.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Krenkende!!!

Anonym sa...

ææ!! fytti eg hadde dødd
Så bra du øvelevde

Vett dåkke ka da? Eg og ingvild hadde ei firfirlsa i leiligheten sist veka! grusomt

natalie&karina sa...

wæææ d e faktisk litt "kulare" da. Bra å FLAKS at dokke me overlevde!!

Live sa...

Et særdeles morsomt innlegg.Lenge leve langbeinet, som får deg te å skriva!

Anonym sa...

konge...

Anonym sa...

Grapse.. :s Gla d ikkja va meg! Ellinor, ikkje gløm d MONSTERE av ein edderkopp dokke hadde i leiligheten når eg såv dårr!